Insteek is onderzoek niet behandeling

Focus ligt nu op onderzoek

Een goed voorbeeld van dat jarenlang de focus ligt op onderzoek naar de ziekte van Lyme in plaats van de infectie zo spoedig mogelijk te stoppen is de volgende poster:

Deze poster is in alle wachtruimtes van huisartsen en spoedposten te vinden.

Deze poster hoort niet thuis in wachtkamer

De StichtingZCL vindt dat deze poster niet thuis hoort in de wachtkamers van artsen. Oproep tot kennisdeling over waar men de de infectie heeft opgelopen is zeker belangrijk. Echter dit moet op de tweede plaats komen. De huisarts of een andere zorghulpverlener kan een folder meegeven en iemand hierop attenderen de kennis te delen als de ziekte van Lyme wordt behandeld. Niet meer en niet minder.

Focus moet liggen op behandeling

De focus moet liggen op directe behandeling. Dit vindt plaats door onmiddelijk naar de huisarts te gaan en aan te geven waar men terecht kan als de huisarts niet bereikbaar is. Ook als iemand bij zichzelf verdenkt dat hij of zij mogelijk door een tekenbeet of insectenbeet ooit de infectie heeft opgelopen, dient diegene direct te weten waar je dan moet zijn.

De StichtingZCL zet zich dan ook in om deze ernstige infectie binnen het zorgverleningscircuit middels meerdere zorgpunten te laten behandelen. Niet alleen de huisarts, meerdere ingangen moeten er zijn voor directe behandeling van de infectie.